WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Ból treningu zamieniaj w siłę!

Dylematy więźniów i zwycięskie strategie.

Teoria gier, Jordi Deulofeu, przeł.: Swianiewicz Urszula

  • Ludzie nie wierzą w prostotę matematyki, tylko dlatego, że wciąż nie uświadamiają sobie złożoności życia.
  • Gra o pełnej informacji.
  • Strategia wygrywająca.
  • Matematyka użyta do analizy.
  • Teoria gier bada ludzkie zachowanie, aby ułatwić podejmowanie dobrych decyzji.
  • Wybór między rywalizacją a współpracą jest trudny!
  • Życie jest warte życia, jeśli możemy grać w najlepsze gry, …i wygrywać! [Platon, trzykrotny mistrz olimpijski w zapasach]
  • Oglądanie historii nauki pozwala wyjaśnić wiele kwestii.
  • W Egipcie i Babilonii matematyka była nauką stosowaną.
  • Matematyka ukazuje [czystą naukę] prawdy absolutne, które posługują się abstrakcyjnymi pojęciami: liczba, figura, itp.
  • Matematyka może być: poważna, rozrywkowa, teoretyczna, stosowana.
  • Zawsze poszukuję eleganckich rozwiązań.
  • Matematyka zawsze jest grą, choć przyjmuje różne postacie.
  • Matematyka może być ważna ze względu na własne cele.
  • Wykonywanie szkolnych zadań ma niewiele wspólnego z matematyką!
  • Matematyka może i powinna dawać wiele radości.
  • Gry planszowe istniały już w starożytności.
  • METODA błędnych położeń.
  • Uczony Ibn Khallikan[1] pierwszy opisał legendę powstania szachów.
  • Służący miał skromne życzenie połóż na szachownicy po jednym ziarenku i je podwajaj: 20+21+23+…+264=18446744073709551615, czyli ponad 18 trylionów.
  • AE, aequo co znaczy równy.
  • Teoria gier – koncepcje i modele znajdujące zastosowania w rzeczywistości.
  • Optymalne strategie dla każdego gracza.
  • Sukces!
  • Wygrane nie koniecznie były przegranymi innych.
  •  Idea współpracy.
  • Zachowania indywidualne, jak i grupowe.
  • Dylematy – skoncentrowane na napięciu między konfliktem, ryzykiem a współpracą.
  • Chaotyczny gwar społeczeństwa, może być opisany za pomocą matematyki.
  • Żarty są przydatne, ale najlepsze są te z matematyki.
  • Obszar arytmetyki [system numerowania i podzielności]
  • Obszar geometrii [stany równowagi, symetria]
  • Gry strategiczne i losowe.
  • Aksjomat wyboru. {Dla danej rodziny niepustych zbiorów, które nie mają elementów wspólnych, możliwe jest utworzenie nowego zbioru, wybierając po jednym elemencie z każdego ze zbiorów w rodzinie}.
  • Biblia strategii wygrywających.
  • Wykorzystuj zalety.
  • Proste własności i zasady.
  • Skuteczność reprezentowania liczb binarnych.
  • 1951 początek ery gier elektronicznych!
  • Pseudogry.
  • Modelowanie i przewidywanie rzeczy.
  • Niepewność często lepiej opisuje nasz świat niż pewność.
  • Teoria prawdopodobieństwa jest stosowana w wielu dziedzinach.
  • Intuicyjne rozumowanie.
  • Korespondencja między Pascalem i Fermatem miała 5 listów.
  • Losowość oswojona.
  • Stabilność Układu Słonecznego – dowód Laplace’a.
  • Teoria prawdopodobieństwa – zdrowy rozsądek zredukowany do obliczeń.
  • Problem podziału stawki!
  • Poprane rozwiązanie.
  • Jedyne dopuszczalne rozwiązanie.
  • Kolejność ma znaczenie.
  • Metoda pozwalająca ustalić liczbę możliwości.
  • Permutacje, Kombinacje, Wariancje [z powtórzeniami i bez].
  • Wykonywanie obliczeń jest podstawą wielu gier karcianych.
  • Wiek wszechświata [?] 1,5* 1010, czyli 4,7*1017 sekund.
  • Błędna intuicja.
  • Kaprysy prawdopodobieństwa.
  • Remis i przegrana podważa moją intuicję.
  • Wartość oczekiwana!
  • Czy można pokonać bank?
  • Prawdopodobieństwo i zdarzenia wielokrotne.
  • Teoria gier dziedzina matematyki zajmująca się podejmowaniem decyzji, nie zajmuje się grami, ale analizą gier.
  • Rozróżniaj różne poziomy trudności.
  • Badanie matematyczne teorii bogactwa!
  • Strategie – sposoby podejmowania decyzji.
  • Wypłaty: minimalna z maksymalnych.
  • Punkt siodłowy – gracze postępują zgodnie ze swoją najlepszą strategią.
  • Gra zdeterminowana, czysta strategia!
  • Strategie zmieszane.
  • Gry przedstawiamy za pomocą tabel.
  • Postać normalna gry.
  • Forma rozszerzona gry.
  • W symetrycznych tabelach decyzje możemy podejmować losowo.
  • Gra abstrakcyjna.
  • Wybory i restauracje.
  • Poszukujemy punktu równowagi.
  • Uzyskuj najlepsze wyniki.
  • Dominująca strategia.
  • Własne interesy.
  • Maksymalizacja zysków.
  • Gra według intuicji, czy optymalnych strategii.
  • Strategia defensywna.
  • Przeciwnik gra w najinteligentniejszy sposób.
  • Prawdopodobieństwo gracza i średnią wartość obliczamy z układu równań liniowych.
  • GRA W ŻYCIE.
  • Stosuj teorię w rzeczywistości.
  • Konkurencja jest matką życia.
  • Współpraca czyni nas tym, kim jesteśmy.
  • Cele zawodników są sprzeczne.
  • W walce maksymalizuj swoje zyski, a także zwiększaj straty przeciwnika.
  • Konflikt, współpraca, czy ucieczka.
  • Rywalizowanie ze sobą nie jest jasne.
  • Podejmuj decyzje, które zapewniają korzyści.
  • Złożoność gier, łączy matematykę z psychologią, a nawet z moralnością.
  • Równowaga Nasha.
  • Strategia stabilnie ewoluująca.
  • Matematyka współpracy.
  • Optymalna strategia opiera się na idei ograniczenia maksymalnej wygranej przeciwnika.
  • Sprawiedliwy pomysł.
  • Uwzględnienie partnerstw.
  • Współpraca w sposób skoordynowany.
  • Idea strategii wygranej dla pierwszego gracza.
  • Niestabilne rozwiązania.
  • Wiele rozwiązań sprawiedliwych.
  • Rozwiązanie jest zaskakujące, choć całkowicie racjonalne.
  • Jak sprawiedliwie rozdzielić nadmiar.
  • Idea sprawiedliwego podziału zysków nie zawsze jest oczywista, może być wiele rozwiązań.
  • Strategie ewoluują w kierunku bardziej efektywnych, w których współpraca jest wymagana.
  • Ukaranie dezercji.
  • Krótkoterminowe cele są wymagane.
  • Najlepsze okazują się strategie najprostsze.
  • WET za WET.
  • Nigdy nie uciekam jako pierwszy!
  • Naturalny stan człowiek to stan anarchii [Hobbes, ??]
  • Konkurencja jest ważona.
  • GRA W TCHÓRZA.
  • Dążenie do własnego interesu, może okazać się katastrofą.
  • Pokonuj trudności w znalezieniu pozytywnych rozwiązań.
  • Sytuacje polityczne, ekonomiczne, wojskowe.
  • Proces podejmowania poprawnych decyzji jest wyłączną domeną istot rozumnych.
  • Altruistyczne zachowania niektórych członków zespołu, mogą mieć pozytywny i niezwykle korzystny wpływ na grupę, ale zgubny jest dla jednostki!
  • Rywalizacja – normalne jest prezentowanie postaw agresywnych.
  • Wypłaty – schemat, osiągnięcie celu.
  • Koncepcja strategii stabilnej ewolucyjnie.
  • Strategia burżuazyjna.
  • Współpracuj nawzajem, tylko tak się dostarcza inspiracji dla nowych idei.
  • Twórz partnerstwo.
  • Zestaw przypisań – ustalone wypłaty.
  • Dominacja przypisania.
  • Istnieje zbiór podmiotów zdolnych do utworzenia nowej koalicji.
  • Komunikować się ze sobą w parach, w każdym czasie.
  • Stabilne partnerstwo.
  • Podział nie jest sprawiedliwy, ale stabilny!
  • Sytuacja bliższa rzeczywistości.
  • Partnerstwo może wygrywać.
  • Wartość Shapleya – wynagrodzenie każdego gracza.
  • Zestaw przypisań.
  • Łącz elementy konfliktu i współpracy.

[1] Książka z 1256 roku. Historia Sissy ben Dahira i indyjskiego króla Shirhama.