Ból treningu zamieniaj w siłę!
Dylematy więźniów i zwycięskie strategie.
Teoria gier, Jordi Deulofeu, przeł.: Swianiewicz Urszula
- Ludzie nie wierzą w prostotę matematyki, tylko dlatego, że wciąż nie uświadamiają sobie złożoności życia.
- Gra o pełnej informacji.
- Strategia wygrywająca.
- Matematyka użyta do analizy.
- Teoria gier bada ludzkie zachowanie, aby ułatwić podejmowanie dobrych decyzji.
- Wybór między rywalizacją a współpracą jest trudny!
- Życie jest warte życia, jeśli możemy grać w najlepsze gry, …i wygrywać! [Platon, trzykrotny mistrz olimpijski w zapasach]
- Oglądanie historii nauki pozwala wyjaśnić wiele kwestii.
- W Egipcie i Babilonii matematyka była nauką stosowaną.
- Matematyka ukazuje [czystą naukę] prawdy absolutne, które posługują się abstrakcyjnymi pojęciami: liczba, figura, itp.
- Matematyka może być: poważna, rozrywkowa, teoretyczna, stosowana.
- Zawsze poszukuję eleganckich rozwiązań.
- Matematyka zawsze jest grą, choć przyjmuje różne postacie.
- Matematyka może być ważna ze względu na własne cele.
- Wykonywanie szkolnych zadań ma niewiele wspólnego z matematyką!
- Matematyka może i powinna dawać wiele radości.
- Gry planszowe istniały już w starożytności.
- METODA błędnych położeń.
- Uczony Ibn Khallikan[1] pierwszy opisał legendę powstania szachów.
- Służący miał skromne życzenie połóż na szachownicy po jednym ziarenku i je podwajaj: 20+21+23+…+264=18446744073709551615, czyli ponad 18 trylionów.
- AE, aequo co znaczy równy.
- Teoria gier – koncepcje i modele znajdujące zastosowania w rzeczywistości.
- Optymalne strategie dla każdego gracza.
- Sukces!
- Wygrane nie koniecznie były przegranymi innych.
- Idea współpracy.
- Zachowania indywidualne, jak i grupowe.
- Dylematy – skoncentrowane na napięciu między konfliktem, ryzykiem a współpracą.
- Chaotyczny gwar społeczeństwa, może być opisany za pomocą matematyki.
- Żarty są przydatne, ale najlepsze są te z matematyki.
- Obszar arytmetyki [system numerowania i podzielności]
- Obszar geometrii [stany równowagi, symetria]
- Gry strategiczne i losowe.
- Aksjomat wyboru. {Dla danej rodziny niepustych zbiorów, które nie mają elementów wspólnych, możliwe jest utworzenie nowego zbioru, wybierając po jednym elemencie z każdego ze zbiorów w rodzinie}.
- Biblia strategii wygrywających.
- Wykorzystuj zalety.
- Proste własności i zasady.
- Skuteczność reprezentowania liczb binarnych.
- 1951 początek ery gier elektronicznych!
- Pseudogry.
- Modelowanie i przewidywanie rzeczy.
- Niepewność często lepiej opisuje nasz świat niż pewność.
- Teoria prawdopodobieństwa jest stosowana w wielu dziedzinach.
- Intuicyjne rozumowanie.
- Korespondencja między Pascalem i Fermatem miała 5 listów.
- Losowość oswojona.
- Stabilność Układu Słonecznego – dowód Laplace’a.
- Teoria prawdopodobieństwa – zdrowy rozsądek zredukowany do obliczeń.
- Problem podziału stawki!
- Poprane rozwiązanie.
- Jedyne dopuszczalne rozwiązanie.
- Kolejność ma znaczenie.
- Metoda pozwalająca ustalić liczbę możliwości.
- Permutacje, Kombinacje, Wariancje [z powtórzeniami i bez].
- Wykonywanie obliczeń jest podstawą wielu gier karcianych.
- Wiek wszechświata [?] 1,5* 1010, czyli 4,7*1017 sekund.
- Błędna intuicja.
- Kaprysy prawdopodobieństwa.
- Remis i przegrana podważa moją intuicję.
- Wartość oczekiwana!
- Czy można pokonać bank?
- Prawdopodobieństwo i zdarzenia wielokrotne.
- Teoria gier dziedzina matematyki zajmująca się podejmowaniem decyzji, nie zajmuje się grami, ale analizą gier.
- Rozróżniaj różne poziomy trudności.
- Badanie matematyczne teorii bogactwa!
- Strategie – sposoby podejmowania decyzji.
- Wypłaty: minimalna z maksymalnych.
- Punkt siodłowy – gracze postępują zgodnie ze swoją najlepszą strategią.
- Gra zdeterminowana, czysta strategia!
- Strategie zmieszane.
- Gry przedstawiamy za pomocą tabel.
- Postać normalna gry.
- Forma rozszerzona gry.
- W symetrycznych tabelach decyzje możemy podejmować losowo.
- Gra abstrakcyjna.
- Wybory i restauracje.
- Poszukujemy punktu równowagi.
- Uzyskuj najlepsze wyniki.
- Dominująca strategia.
- Własne interesy.
- Maksymalizacja zysków.
- Gra według intuicji, czy optymalnych strategii.
- Strategia defensywna.
- Przeciwnik gra w najinteligentniejszy sposób.
- Prawdopodobieństwo gracza i średnią wartość obliczamy z układu równań liniowych.
- GRA W ŻYCIE.
- Stosuj teorię w rzeczywistości.
- Konkurencja jest matką życia.
- Współpraca czyni nas tym, kim jesteśmy.
- Cele zawodników są sprzeczne.
- W walce maksymalizuj swoje zyski, a także zwiększaj straty przeciwnika.
- Konflikt, współpraca, czy ucieczka.
- Rywalizowanie ze sobą nie jest jasne.
- Podejmuj decyzje, które zapewniają korzyści.
- Złożoność gier, łączy matematykę z psychologią, a nawet z moralnością.
- Równowaga Nasha.
- Strategia stabilnie ewoluująca.
- Matematyka współpracy.
- Optymalna strategia opiera się na idei ograniczenia maksymalnej wygranej przeciwnika.
- Sprawiedliwy pomysł.
- Uwzględnienie partnerstw.
- Współpraca w sposób skoordynowany.
- Idea strategii wygranej dla pierwszego gracza.
- Niestabilne rozwiązania.
- Wiele rozwiązań sprawiedliwych.
- Rozwiązanie jest zaskakujące, choć całkowicie racjonalne.
- Jak sprawiedliwie rozdzielić nadmiar.
- Idea sprawiedliwego podziału zysków nie zawsze jest oczywista, może być wiele rozwiązań.
- Strategie ewoluują w kierunku bardziej efektywnych, w których współpraca jest wymagana.
- Ukaranie dezercji.
- Krótkoterminowe cele są wymagane.
- Najlepsze okazują się strategie najprostsze.
- WET za WET.
- Nigdy nie uciekam jako pierwszy!
- Naturalny stan człowiek to stan anarchii [Hobbes, ??]
- Konkurencja jest ważona.
- GRA W TCHÓRZA.
- Dążenie do własnego interesu, może okazać się katastrofą.
- Pokonuj trudności w znalezieniu pozytywnych rozwiązań.
- Sytuacje polityczne, ekonomiczne, wojskowe.
- Proces podejmowania poprawnych decyzji jest wyłączną domeną istot rozumnych.
- Altruistyczne zachowania niektórych członków zespołu, mogą mieć pozytywny i niezwykle korzystny wpływ na grupę, ale zgubny jest dla jednostki!
- Rywalizacja – normalne jest prezentowanie postaw agresywnych.
- Wypłaty – schemat, osiągnięcie celu.
- Koncepcja strategii stabilnej ewolucyjnie.
- Strategia burżuazyjna.
- Współpracuj nawzajem, tylko tak się dostarcza inspiracji dla nowych idei.
- Twórz partnerstwo.
- Zestaw przypisań – ustalone wypłaty.
- Dominacja przypisania.
- Istnieje zbiór podmiotów zdolnych do utworzenia nowej koalicji.
- Komunikować się ze sobą w parach, w każdym czasie.
- Stabilne partnerstwo.
- Podział nie jest sprawiedliwy, ale stabilny!
- Sytuacja bliższa rzeczywistości.
- Partnerstwo może wygrywać.
- Wartość Shapleya – wynagrodzenie każdego gracza.
- Zestaw przypisań.
- Łącz elementy konfliktu i współpracy.
[1] Książka z 1256 roku. Historia Sissy ben Dahira i indyjskiego króla Shirhama.